Twingly statistik

Twingly statistik

lördag 18 januari 2014

Viktigt att tänka på och framförallt...GÖRA!

Jag tror jag pratar för många när jag säger att man inte undersöker sina bröst. Man förlitar sig på att man går på mammografi (undantagsvis väldigt unga kvinnor och män) och/eller av tankar att "cancer drabbar andra men inte mig".

Trots att jag har fått beskedet att jag har drabbats av cancer tidigare, så har jag, precis som många andra, trott/tror att cancer drabbar andra...men inte mig :o

Även om man får sina bröst undersökta av någon annan, oavsett vilken ;) känner man sin egen kropp bäst och har sina egna känslor (som ibland väcks av intuition, insikter) som faktiskt oftast är de rätta!

Så hur kände jag att något var fel, undersökte jag mina bröst?
Jag är en person som inte kan låta bli minsta lilla plita på kroppen. På bröstet har jag några ärr, vilka jag inte kan låta bli att pilla på...när jag sitter stilla framför teven, djupt försjunken i något arbete, i en bok...helt enkelt när som jag sitter still helt enkelt.

Så en kväll sitter jag framför TVn, pillar på mina ärr...tycker jag att jag känner en liten knuta, jätte jätte liten knuta, som en "mini ärta". Anledningen att jag hade tur och kände denna lilla knuta (eftersom jag inte undersökte (läs dåtid :) mina bröst) var att den lilla ärtan satt så pass långt upp, ovanför bröstet, det var alltså ingen egen "bröstundersökning"...jag gjorde alltså inga opassande övningar under TV-tittandet ;)

Jag fick en känsla av att detta var ingen "fettknöl", varför jag fick den känslan vet jag faktiskt inte. Men i 2 veckors tid hoppades jag att "fettknölen" skulle försvinna och jag pratade logiskt med mig själv "detta kan inte vara cancer i alla fall, jag kan inte få det en fjärde gång". Men knölen försvann inte!

Jag hade en väldans tur, för när jag väl bestämde mig för att undersöka "knölen" fick jag tid direkt, så alla undersökningar, dvs. träffa läkare, mammografi, ultraljud och punktering (cellprov) gjordes och snabbsvar beställdes och jag fick diagnosen, bröstcancer inom 2 veckors tid.

Men jag vet att jag hade en faslig tur, har man otur kan man få vänta länge innan man får en tid för undersökning.

Jag törs inte tänka på vad som hade kunnat hända om jag hade väntat, blundat, hoppats...

Så jag hoppas att ALLA undersöker sina bröst, det är ju så super enkelt, man duschar ju ;) och det tar ingen tid!. Om man/ni inte gör det, snälla, börja gör det ASAP!

Jag ska inte aldrig vara så dum igen och hoppa över att undersöka mina bröst i alla fall :) 



3 kommentarer:

  1. Imorgon, har jag en tid, som jag bokade för länge sen... Nu är det dags!!! // Lillsyrran

    SvaraRadera
  2. Vad bra, vad duktig du är...vill höra sedan när du får grönt ljus också :) PUSS!

    SvaraRadera
  3. Tack Anna. Check! :)
    Petra F

    SvaraRadera