Twingly statistik

Twingly statistik

lördag 10 maj 2014

Look Good Feel Better!

...Det finns några fler än bara jag som tycker att utseendet är viktigt för ens välbefinnande:) 
 
Hur sjuk man än är...så orkar man släpa sig in i duschen och ta på sig lite mascara så gör det underverk, man blir PIGGARE...Och man blir såklart gladare av att möte sig själv i spegeln :)!
 
Vet att långt ifrån alla håller med mig...När man har en livshotande sjukdom...Hur kan det vara så viktigt om man har make-up eller inte...Så ytligt och trivialt.
 
Men jag erkänner, that´s me!
 
Förmodligen kommer jag leva tills jag är 95, min kropp envisas ju med fightas oberoende av vilka sjudomar som dyker upp :o ...Jag kommer bli en sån där tant som ligger på ålderdomshemmet (ser framför mig något tjusigt ställe med havsutsikt, gärna Rivieran), med ett glas bubbel i handen, hårrullarna i håret (personalen är super trötta på mig...jag vill ju såklart ha håret snyggt och fräscht varje dag :o), med rosa glittrande läppar och knallrosa naglar, kanske med en gnutta för mycket av den goda parfymen...Och jag går "on and on" med att "jag borde nog gå ner lite i vikt och göra något åt mina rynkor";)
 
Så jag tycker det är helt fantastiskt att fått möjligheten att delta på kursen "Look Good Feel Better" och att den finns överhuvudtaget! Denna kurs är till kvinnor som behandlas för cancer på Radiumhemmet (...jag kan lova att någon sån här kurs fanns det minsann inte för 25 år sedan :o ).
 
Jag var lite sen (kan ha hänt någon gång tidigare i mitt liv, är en obotlig tidsoptimist:) till kursen. Rusar in i konferensrummet där 16 st cancersjuka kvinnor sitter placerade i små grupper, jag möts av flera varma välkomnande leenden och får min plats i en grupp och slår mig ner...
 
Hinner knappt ta av mig jackan förrän jag blir ompysslad med fika och den info som jag missade inledningsvis. Varje grupp hade lyxen med att få en egen make-up artist...Jag är rädd för att jag hamnade i den bästa gruppen faktiskt...:o Vår make-up artist var galet engagerad, hjärtlig, varm, sympatisk och hade en enorm empati...och såklart en riktig snygging med en fabulous make-up :)
 
Nedan är några foton som jag tog under resans gång till mitt vackrare JAG:)
 
Steg 1. All make-up måste såklart bort! Får massor med tips och bra att tänka på!....
Tittar mig runt i konferensrummet och inser att här är det damer från högt till lågt...:o

 

Rengjord och klar!

 
Så går vi igenom hudvård, vad vi ska tänka på när vår hy förändras vid cyto beh. För det gör den!...Så vi smörjde och pratar i munnen på varandra. Jag hamnade i en sån härlig grupp. En "tjej" var i min ålder och hade lite koll på läget ;) och så var det två andra äldre damer som aldrig hade sminkat sig tidigare och de var bara helt underbara! Frågorna haglade, en fråga tyckte jag var lite extra charmig..."måste man verkligen använda smink?" frågar en av tanterna till make-up artisten"...Det var som sagt var en smink kurs vi då var på...Och hon frågade en make-up artist;) ...Ja, helt lovely...:)
 
Jag vet ju att grunden/basen är A och O men jag slarvar duktigt med det. När jag väl har lyckats få en liten gulaktig ton i ansiktet av brun-utan-sol...då vill jag ju liksom inte ta bort den med foundation och annat. Men här kunde det såklart inte slarvas utan alla skulle bli som ett oskrivet vitt  papper.
 
Sagt och gjort...Galet vit och platt blev jag, som ett vitt A4 papper...Och nedan ser ni...jag ser ut som jag lider av någon allvarlig sjukdom, typ cancer av något slag!;)


 

















När basen var gjord så avbröts själva make-up delen med sjalknytningar och tips och råd gällande typer av sjalar och färger som vi passar i. Man ska tydligen alltid ha en ljus sjal närmast ansiktet :o...men efter långa argumenteringar och diskussioner om varför detta inte stämmer... (mellan mig och den då som var utbildad i just detta) enades vi om att en riktigt knallrosa färg passade nog bäst till mig...:o
 
Ibland undrar jag varför jag envisas med att övertala folk att tycka det jag tycker...jag är ju inte alltid den som utbildad ...i vad nu ämnet kan vara...och vet faktiskt inte alltid bäst...otroligt men sant;)
 
Kommer osökt att tänka på när vi hade köpt vårt förra hus och jag tyckte vi skulle slå på stort och ha en inrednings stylist. Jag sa till min man att vi skulle vara lite wild and crazy, gå utanför ramarana och tänka nytt. Detta kan dock fortfarande komma upp på tal..."Vilken tur att vi anlitade och betalade dyrt för en stylist som du kunde lära ett och annat..."...Ja, ibland är det bra att ha en bestämd uppfattning, men kanske inte alltid;)
 
Rätt nöjd över "kanelbullen", nedan...som jag gjorde...alldeles själv :)
 
















Ta Daa!

Resultat blev då detta!...(i min egen sjal)

Ps. Som ni ser är det ju mycket snyggare med en riktigt knallrosa sjal till min hy...än någon ljus sjal i någon pastellig färg...;)



 
 
 




































Förutom att vi fick en grundlig personlig rådgivning i hudvård och make-up fick vi en galet stor goodie bag...se nedan :)

Detta var en helt ljuvligt lyxig och härlig eftermiddag som jag Tackar allra ödmjukaste för...Tusen Tack alla ni som gjort denna kursen möjlig!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar