Twingly statistik

Twingly statistik

onsdag 12 februari 2014

Genetisk nollvision - Skuld och skam

Idag verkar det en finnas övertro på vad vi kan kontrollera, att vi verkar tro att vi kan förebygga i stort sett allting genom personliga insatser. Livsstilsfrågor har fått en galen genomslagskraft, alla program, all marknadsföring om alla olika friskvårdsinsatser, att "vi blir vad vi äter" etc. medför att jag som individ, patient frågar mig själv "Vad har jag gjort för fel?" Mycket skuld och skam över att jag inte lyckats bättre, att jag har valt att få cancer för den fjärde gången...rätt korkat!

Ulf Pettersson, Professor i medicinsk genetik, skriver om just detta...Vi måste acceptera att ibland är det slumpen som styr och det är inget vi kan göra något åt det. Han ser också en ökad benägenhet hos patienter att skuldbelägga sig själva för sin ohälsa.

Någon nollvision där vi ska kunna förebygga ALLT tror Ulf Pettersson inte är möjlig.

Så vad återstår? Förmodligen att hitta ett förhållningssätt till hur man/jag svarar på dumma kommentarer och frågor från ovetande runtomkring mig och ff a tänka på de kloka orden som Ulf Pettersson sagt och skrivit...

Livet är som ett lotteri, spännande, roligt, härligt, kittlande, läskigt och ibland besvikelse. Eller för att citera Ulf Petterson "Livet kan i vissa avseenden liknas vid rysk roulette".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar