Twingly statistik

Twingly statistik

måndag 5 maj 2014

Faktiska fördelar med cytostatika

Såklart finns det många fördelar med cyto beh, men när man är nere och harvar på botten efter cyto beh så är det ibland svårt att se fördelarna...Så nedan är en lista från högt till lågt, dag 6 efter min cytp beh., fortfarande illamående och skakig...men snart vänder det:)

Den första föredelen behöver jag kanske inte nämna...den är rätt självklar....

  • Cyto tar bort elaka celler:)
  • Jag vet, med säkerhet, att illamåendet klingar av efter en vecka. Annat var det när man var gravid, man hade ju ingen aning...skulle man må pyton i 12 veckor eller 9 månader :o
  • Jag behöver inte plocka ögonbryn eller vaxa ben...En barnstjärt kan kännas stubbig i jämförelse;)
  • Brazilian wax? - Kick my ass. Vill du ha det ordentligt gjort, kör en cyto beh! (bara vad jag tror efter reaserch bland nära vänner och bekanta;)
  • Här behövs ingen botox! T.o.m mina skrattrynkor har jämnats ut :o För ett ögonblick trodde jag att det var de magiska ansiktskrämarna, som för en gång skull, verkat som reklamen utlovat;)...tills en cancer kompis tog ner mig på jorden "såg att du också har fått kortisonets underbara biverkningar...som jag saknar mina skrattrynkor...":o
  • Blivit en mästare på att ta sprutor, så no worries om någon av oss behöver ta sprutor...I´ll fix!
  • Har en enorm förståelse för hur viktiga detaljrika instruktioner för patienter är. Om man får hem ett gäng sprutor och aldrig varit i närheten av en spruta tidigare och det saknas några steg i instruktionen...kan det bli onödigt komplicerat.
  • Fått uppleva den fantastiska vården på Danderyds sjukhus. Där finns inga dumma frågor eller jobbiga patienter...Äsch då, nu ljuger jag igen:o...Jag är en av dem jobbiga:o...Men alla dr och ssk har fenomenala tålamod och poker face som heter duga ;) 
  • Om man ska jobba med att ta fram patient material så har jag ett tips eller två att dela med mig av, fast jag jobbar såklart inte gratis;)
  • Man kommer automatiskt längst fram i kön när man har cancer :o
  • Behövs inga större omskrivningar...Vad än det gäller...det räcker med att lägga huvudet på sned och fråga om man får dispens för man har cancer...(fast jag skulle såklart aldrig göra något sådant! :o)
Jag vet att jag skulle fokusera på fördelar...men jag måste bara nämna en neutral händelse som utspelades för en vecka sedan...Som ni har förstått så tappar man håret av cyto beh.:) Men man tappar inte håret överallt, inte än iaf...

...Jag och min man går på en snigel walk i hamnen (enda stället som det går att locka med honom på promenad..."Vi kan väl gå och kolla till båten"...det brukar funka;) Sagt och gjort, vi går i hamnen...Då han plötsligt utbrister "Men, du har ju mustasch!...Hrmmm...ja, det har jag alltid haft, min första pojkvän var galet besatt av den, svarar jag surt...Men, jag har aldrig någonsin sett den förut..." Och där kan man ju tycka att han kunde droppa ämnet...men icke... "Men det kanske är så att när allt annat har trillat bort så kanske "den" liksom kommer fram...Ja, för den syns ju tydligt..." Så istället för att vara brydd över att vara flintis undrade jag hur en kvinnlig vandrande mustach såg ut;)

Men jag ingick inte i äktenskapet pga de skräddarsydda komplimangerna...;) Måste bara berätta en underbar komplimang till...Första gången när jag var gravid i nionde månaden, stor som ett hus...klagade över att jag kände mig sååååååå tjock. Och ville såklart höra något sockersött (som typ alla fattar!:) som tex att jag bar vårt underbara barn och jag var inte ett dugg tjock (ja, det är ok att ljuga ibland!)...Då sa mitt hjärta..."Ja, men tänk positivt, du är ju inte så rynkig nu när du är svullen!" Ja, just den kvällen blev lite halv sval;)

Så det finns ju verkligen fördelar med allt, tom cyto beh.:)



1 kommentar:

  1. Du är en härlig stark person mitt i eländet och jag skrattade gött åt ditt inlägg, dock inte åt din cancer naturligtvis!
    Kan inte föreställa mig allt du gått igenom men så mkt fattar jag att du haft ett helvete emellanåt.
    Själv är jag nybörjare med bc som är bortopererad 2 ggr ( tårtbitar ) och har precis fått min venport inopererad i förrgår fast jag tänker kalla den min vänport!
    Just nu hatar jag den dock...gör ju ont som faaaan o kliar så jag vill slita den ur kroppen som förövrigt matchar Sveriges flagga...men den syns inte så mkt som jag befarade.
    Ja nu vet jag lite mer om vad som väntar mig tack vare din lista... let the games begin ; )
    Styrkekramar från mig <3
    Annette Arnell

    SvaraRadera