Twingly statistik

Twingly statistik

fredag 27 juni 2014

Bröstprotes

Vissa dagar går man och shoppar nya kläder och skor, andra dagar bröstproteser...

För ca 6 månaders sedan satt jag och min man i ett möte med en mycket proffsig och sympatisk sjuksköterska, vi hade precis fått reda på att jag hade diagnosen bröstcancer och att hela mitt bröst skulle opereras bort.

Vi satt inne på sjuksköterskans rum, chockade i en bubbla. Jag såg att hennes mun rörde på sig men orden nådde inte mig. Det var inte jag som satt där, det hela var så overkligt...

Jag minns hur jag ryckte till när jag plötsligt fick ett tygbröst i handen. Jag hörde att det var mig hon pratade med "Anna, första tiden efter operationen kommer du att kunna använda denna protes, den är mjuk och skön och skaver inte mot ärret..."

Jag visste inte vad jag skulle göra med bröstprotesen som jag hade fått i min hand...det började bubbla inombords...jag fick inte börja skratta! Hur pinsamt vore inte det?! Jag tänkte att jag måste fokusera på att inte fnissa, inte skratta, försöka att se allvarlig ut...Jag kramade om bröstprotesen snabbt och gav den till min man. Han tittade förvånat på mig och jag såg att han hade ingen aning om vad han skulle göra.

Jag är ledsen, kära Du, men jag visste inte vad jag skulle göra med tygbröstet...Det blev för mycket den dagen...

Nu, 6 månader senare, som faktiskt ibland känns som ett helt liv senare, har jag haft ett underbart möte just gällande bröstproteser. Jag var som ett barn i en godisbutik och skulle jag beskriva mötet med ett enda ord skulle det nog vara Glädje.

Jag kom till butiken, Amoena och togs emot av en helt underbar person. Jag kände direkt att detta skulle bli ett härligt möte! Hon hade bokat 1 timme men vårt möte blev snarare 1 1/2. Jag frossade i olika bröstproteser, bröstvårtor, bh och bikinis. Vi fnissade, skrattade och hann också med några av livets viktiga, allvarliga och stora frågor.

Tack vare denna underbara personen i butiken hittade jag såklart en perfekt bröstprotes, 2 bröstvårtor (jo, det är sant...fniss) nya bh:ar och bikini. Vi skildes med kramar och jag vill snart tillbaka till denna fantasiska butik.

När jag tittar i backspegeln önskar jag att jag hade kunnat säga till kvinnan som satt med tygbröstet i handen; "Allt kommer att bli bra, allt ordnar sig! Du kommer vara med om en jobbig resa men den är fantastisk på så många sätt att du kommer inte vilja vara utan denna erfarenheten"

Godisbutiken webbadress: http://www.amoena.se/

1 kommentar:

  1. Camilla (Larsen förut)28 juni 2014 kl. 04:08

    Hej Anna, det var mycket länge sedan nu och av någon anledning råkade jag snubbla över den här bloggen. Jag är grymt imponerad av dig, hur du tänker och resonerar och att du orkar vara positiv! Många många kramar o hälsa A!

    SvaraRadera